Det er vigtigt at have styr på love og regler omkring fradrag i forbindelse med fester i firmaet. Ingen har lyst til at betale mere end de burde eller – i værste tilfælde – ende med sjusk i papirerne.

Så kom på forkant med revisionsarbejdet, og kig med her.

Hvad er arrangementets formål?


Formålet med festen eller arrangementet er afgørende for, hvilken udgift den kvalificerer som. Der findes en perlerække af kategorier:

  • Reklameudgift

Når det kommer til promovering – her defineret som omtale eller nye kunder – kan man få 100% skattefradrag. Det kunne være en offentlig fest, der fejrer en milepæl for firmaet i forbindelse med lancering af et nyt produkt eller vare eksempelvis.

Det afgørende her er, at du ikke inviterer ”gamle” kunder. Det er svært at argumentere for, at festen er i reklameøjemed, hvis den ikke primært orienterer sig mod nye mennesker. Husk, at det er SKATs vurdering der tæller. Er du i tvivl, så spørg en revisor..

  • Personaleudgift

Staten fratrækker også 100% af skatten fra firmafesterne, hvis formål er at forbedre arbejdsmiljøet for de ansatte. Omvendt reklameudgiften skal denne fest kun være for personalet og måske deres familie.

  • Repræsentationsudgift

Det lyder måske lidt fancy, men repræsentationsudgifter er sådan set bare de fester, der hjælper og vedligeholder båndet mellem de eksisterende kunder, samarbejdspartnere og leverandører.
25% af skatten kan trækkes fra her.

Hvilke fester kvalificerer ikke?

Af gode grunde kan man ikke få fradrag på alting. Her er de fester, du ikke er berettiget til at fejre skattefritt.

Private firmafester

Hvis det er svært at argumentere for, at festen ikke er for firmaets skyld og gavner den, skal du ikke regne med nogen form for fradrag. Men hav det sjovt alligevel, ikk? 

Blandede firmafester

Kan du huske repræsentationsudgiften og personaleudgiften? Her skal begge i spil. Det gælder om at udregne, hvor stor en procentdel af deltagerne der er ansatte og kunder.

Kunderne kvalificerer for repræsentationsudgifter, mens de ansatte tæller som personaleudgift.

Træk hver procentdel fra totaludgiften og regn det beløb, der kan fratrækkes, sammen. Husk at nedskrive dit regnestykke, så du kan forklare dine beregninger. Herefter fratrækkes skatten.

Hvad med restaurationsudgifter tl konferencer?

Firmaet får 25% fradrag fra momsen på restaurantudgifterne.

Det betyder alt hvad du har betalt for cafeteria, restaurant, mad på hotellet, bistro, etc.

Sort på hvidt sparer du 5% på dine udgifter (inklusiv moms) samlet set. Som momsregistreret virksomhed har du også mulighed for 100% momsfradrag på hotelovernatninger.

Husk: Dette gælder kun på strengt erhvervsmæssige aktiviteter, der knytter sig til virksomhedens momspligtige foretagender.

Bemærk at hvis firmaarrangementet inkludere rejseaktivitet er der ofte andre regler i spil. Det kan du læse nærmere om i dette indlæg hos Fagmagasinet.dk.

Så er der vist bare tilbage at ønske god fest!